Jeugd visdag 2020

Zaterdag, 22 augustus 2020

Vandaag was de jeugd visdag van hengelsportvereniging Dobbertje Onder uit Beneden-Leeuwen. De dag begon met het verzamelen bij HengelsportLauwe waar de kinderen werden opgehaald door Jan van Zuylen met zijn tractor en huifkar. De vislocatie was tenslotte de Wetering aan de zijveld tussen Beneden-Leeuwen en Maasbommel en fietsen met al die visspullen is dan geen optie!

18 kinderen gemotiveerd achterin de huifkar op weg om vis te vangen, de stemming was erg goed en men wist het zeker, “ik ga een grote vis vangen”.

Aangekomen bij de Wetering vond iedereen al snel hun favoriete stek, de één ging vissen met een kort 3 meter hengeltje en de andere had een hele uitrusting meegenomen bestaande uit stoel, werphengel en allerlei randzaken. Iedereen had een vrije keus waarmee ze gingen vissen en ook waarop, ook al was dat laatste niet zo heel belangrijk, vis is vis was het motto!

Al heel snel werd de eerste mooie voorn gevangen door Pepijn Mulders, even snel trots met zijn vis op de foto en dan weer voorzichtig terug het water in om vervolgens op zoek te gaan naar een volgende vis die ook wat later blijkt inderdaad gevangen werd.

Bij Sedge Broeder ging het ook erg goed maar die had dan ook een bijzondere techniek, “gewoon een beetje nonchalant over je krukje hangen, net doen alsof je niet oplet, en dan in één keer heb je vis!” Je kunt zeggen wat je wilt maar het leverde hem toch vijf mooie vissen op waardoor hij later als winnaar van de wedstrijd werd uitgeroepen, goed gedaan Sedge en je was een gezellige visser om erbij te hebben.

En dan Thomas Toebast, dat was vandaag toch wel de man van de wat grotere voorns, hij wist vandaag toch maar mooi vier vissen naar binnen te hengelen, daarmee kwam Thomas terecht op een gedeelde tweede plaats samen met Feike van den Hazelkamp die in het begin nog geen aanbeet kreeg maar ook later dus vier vissen wist te vangen.

Van al dat vissen krijg je natuurlijk ook wel trek, iedereen werd in de middag voorzien van een frietje met een snack en natuurlijk wat te drinken. Leuk om te zien hoe dit soort mannen lekker in het gras gaan zitten met de zon op hun bolletje en elkaar vissersverhalen vertellen. Na deze korte onderbreking kon men nog ruim een uur vissen, dat gaf voor sommige de gelegenheid om de teller die nog op 0 stond toch van de 0 af te krijgen.

Ook Daan van Maurik genoot zichtbaar van het vissen, met drie vissen werd hij derde maar wat belangrijker was, Daan heeft een hele leuke middag gehad en dat straalde hij ook uit, fijn dat je er bij was Daan maar dat geldt natuurlijk voor iedereen.

Ook Juul, Sander, Brayn en Teun wiste nog een visje te vangen en daarmee is uiteindelijk te teller uitgekomen op 22 vissen. Leuk om te vermelden is dat Teun nog nooit een vis had gevangen en nu toch maar mooi ééntje! Het begin is er Teun, gewoon door blijven vissen en je zult zien dat je steeds meer vangt.

Nadat iedereen zijn spullen had opgeruimd werd er afgesloten met de prijsuitreiking. Uiteindelijk was er voor iedereen wel een prijs, dit is mogelijk gemaakt door onze plaatselijke hengelsportzaak HengelSport Lauwe, zij hebben naast het voer, aas en vistuigjes welke nodig waren om te vissen enkele prijzen beschikbaar gesteld waarvoor dank.

Ook forelvisvijver De Kamphoeve uit Ommeren had in de weken voorafgaande deze dag kennis genomen van onze jeugd visdag en liet spontaan weten enkele prijzen beschikbaar te willen stellen in de vorm van tegoedbonnen om te komen forelvissen, ontzettend leuk dat er zo gereageerd is en ook dank voor jullie bijdrage.

Na de uitreiking de huifkar in waar Jan de kinderen weer veilig met zijn treintje naar de winkel bracht waar de ouders stonden te wachten. Aangekomen bij de winkel begon het te stortregenen dus ook dat is ons bespaart gebleven zodat deze dag erg succesvol genoemd kan worden. Jan, dank voor het bijzondere transport naar en van de visstek.

Na de positieve reacties van kinderen en ouders zullen we dit soort visdagen zeker herhalen. Dank allemaal voor het meedoen en graag tot een volgende keer.